• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • اِثَّلاثا ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Tuesday 30 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218390 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۹/۹ - 12:20
وجود ناترازی بیمه‌گری در صنعت بیمه | پرداخت ۷۷ همت خسارت طی هفت ماه نخست سال جاری
رئیس کل بیمه مرکزی ایران اعلام کرد

وجود ناترازی بیمه‌گری در صنعت بیمه | پرداخت ۷۷ همت خسارت طی هفت ماه نخست سال جاری

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با اشاره به وجود ناترازی بیمه‌گری در صنعت بیمه، گفت: از ۱۶۰ همت حق بیمه تولیدی شرکت‌ها ۷۷ همت برای خسارت پرداخت شده است.

علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با بیان اینکه حق بیمه تولیدی شرکت‌ها در سال گذشته حدود ۱۷۶ همت بود، اظهار کرد: از این مقدار ۱۰۲ همت خسارت پرداخت شد و مابقی اختلاف هم مربوط به هزینه اداری، فروش، بازاریابی و رسالت اجتماعی شرکت‌های بیمه است.

 

استادهاشمی با اشاره به اینکه حق بیمه تولیدی شرکت‌ها طی هفت ماه نخست سال جاری ۱۶۰ همت بود، بیان کرد: طی مدت مذکور ۷۷ همت نیز خسارت پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازی بیمه در میان مردم، شورای سیاست‌گذاری اطلاع‌رسانی ایجاد خواهیم کرد، اضافه کرد: بیمه مرکزی ایران جزو بیمه‌های پایه نیست؛ در واقع بیمه تامین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح بیمه‌گر پایه هستند و باقی بیمه‌ها، همه تکمیلی هستند.

 

۲۵ درصد از جمعیت کشور بیمه تکمیلی دارند

 

این مقام ارشد بیمه مرکزی ایران با اشاره به اینکه فقط ۲۵ درصد از جمعیت کشور بیمه تکمیلی دارند و ۷۵ درصد مابقی بیمه تکمیلی ندارند، عنوان کرد: وزارت بهداشت باید اطلاعات افراد که به مراکز درمانی، پاراکلینیک، بیمارستان‌ها و دیگر بخش‌های درمانی مراجعه می‌کنند را در سامانه سپاس بارگذاری کند تا بیمه‌ها از این اطلاعات استفاده کنند.

 

رئیس کل بیمه مرکزی ایران خاطرنشان کرد: بیمه‌ها با اتصال به سامانه سپاس به راحتی می‌توانند متوجه شوند افرادی که به مراکز درمانی مراجعه کردند چه میزان هزینه درمان پرداخت کرده و سهم بیمه پایه چه میزان بوده و مابقی هزینه‌ها را پرداخت کنند.

 

استادهاشمی بیان کرد: تاکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سامانه سپاس را تکمیل نکرده و شرکت بیمه برای پرداخت خسارت و هزینه‌ها مجبور به دریافت مدارک کاغذی است.

 

وی ادامه داد: در صورت تداوم این روند و عدم تکمیل سامانه سپاس، به ناچار به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و دیوان محاسبات اعتراض خواهیم کرد.

 

تشریح علت عدم پرداخت کامل خسارت بیمه‌گرهای تکمیلی

 

این مقام ارشد بیمه مرکزی درباره علت عدم پرداخت کامل خسارت از سوی بیمه‌گرهای تکمیلی نیز گفت: ممکن است علت این باشد که همکار بیمه‌ای ما بخواهد یک مقدار اذیت کند که این موضوع برای کم‌تر از ۱۰ درصد موارد صدق می‌کند؛ علت دیگر به رابطه ما با حاکمیت برمی‌گردد.

 

بیمه شخص ثالث زیان‌ده است

 

وی افزود: به عنوان مثال آیا در قانون بیمه شخص ثالث افت قیمت به طور قانونی آمده است یا نه؟ اگر بر فرض قبول کنیم که آمده باشد، حق بیمه‌ای بابت افت بیمه از کسی نگرفته‌ایم و حق بیمه ما مشخص است. در واقع بیمه شخص ثالث زیان‌ده است و برای همه شرکت‌های بیمه ضریب خسارت بالای ۱۰۰ درصد (۱۱۵ تا ۱۳۰ درصد) دارد یعنی ۳۰ درصد شرکت‌های زیان می‌دهند .

 

استادهاشمی با اشاره به اینکه سال گذشته دیه ۵۰ درصد گران شد اما حق بیمه شخص ثالث را ۳۰ درصد افزایش دادیم؛ در حالیکه ما بیشتر از دیه باید گران‌تر کنیم، اظهار کرد: نه تنها قیمت بیمه شخص ثالث را گران نکردیم بلکه ۲۰ درصد هم ارزان‌تر می‌فروشیم.

 

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه سقف خسارت بیمه شخص ثالث با کروکی در سال ۱۴۰۲، برابر با ۶۰۰ میلیون تومان است که برای ما هیچ سودی ندارد، گفت: با توجه به اینکه دولت طرح دارویار را در حال اجرا دارد و به بیمه‌ها بابت برداشتن ارز ترجیحی سوبسید می‌دهد و بیمه‌های تکمیلی چون به سامانه سپاس وصل نیستند نمی‌توانند از آن سوبسید استفاده کنند.

 

وی افزود: به خاطر تحریم‌های بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه‌گر هزار برابر سرمایه تعهد دارند؛ بنابراین مجبور به سرمایه‌گذاری وجه دریافتی از بیمه‌گذار به منظور پاسخگویی به تعهدات در آینده هستند.

 

استادهاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بیمه مرکزی نظارت برخط نداریم، عنوان کرد: بیمه مرکزی باید روی شرکت‌ها نظارت داشته باشد و در حال به‌روزرسانی سریع سامانه‌ها هستیم و به همین سمت حرکت می‌کنیم.

 

به سمت راننده‌محوری حرکت کنیم

 

رئیس کل بیمه مرکزی با تأکید بر اینکه باید به سمت راننده‌محوری برویم نه خودرومحوری، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های صنعت بیمه، دریافت هزینه بیمه با محوریت قرار دادن راننده به جای خودرو است که در این کار بدون در نظر گرفتن نوع خودرو، راننده‌های قانون مند کم‌تر از راننده‌های متخلف حق بیمه خودرو پرداخت می‌کنند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: لازمه تحقق این برنامه، در اختیار قرار دادن وضعیت نمره منفی رانندگان از سوی پلیس بر اساس قانون شخص ثالث به بیمه است.

 

فعالیت ۳۰۰ هزار نفر در صنعت بیمه

 

وی با بیان اینکه ۳۹ شرکت فعال بیمه‌ای داریم، تصریح کرد: هزار ۴۱۳ شعبه بیمه در ایران، حدود ۱۱۰ نماینده بیمه در کل کشور، هزار و ۲۵۰ کارگزار و نزدیک به ۲ هزار و ۵۵۷ ارزیاب خسارت در کل کشور داریم؛ این آمار نشان‌دهنده این است که حدود ۳۰۰ هزار نفر در صنعت بیمه کشور مشغول به کار هستند.

 

ناترازی بیمه‌گری در صنعت بیمه وجود دارد

 

استادهاشمی بیان کرد: برای هر استان تراز بیمه‌ای مشخص خواهد شد و بر‌اساس آن سرمایه‌گذاری خواهیم کرد به نحوی که اگر از مجموع صورت‌های مالی و هزینه‌های شرکت‌های بیمه در هر استان به تراز مثبت برسیم، پول اضافه را در اختیار استان‌ها قرار خواهیم داد.

 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این تراز منفی است، ادامه داد: همچنین باید تاسف خورد که اعلام کنیم ناترازی در بیمه‌گری شرکت‌های بیمه کشور شروع شده است.

 

راه‌اندازی صندوق بیمه محصولات دانش‌بنیان

 

این مقام ارشد بیمه مرکزی اظهار کرد: برای بیمه محصولات دانش‌بنیان امسال صندوقی با ارزش هزار میلیارد تومان سرمایه پیش‌بینی شده که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

 

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با تاکید بر اینکه همه آیین‌نامه‌هایی که نوشته می‌شود باید پیوست فناوری اطلاعات داشته باشد، اظهار کرد: در این صورت رصد اطلاعات برای شرکت‌های بیمه‌گر تسهیل می‌شود.

 

بیمه آتیه‌سازان حافظ زیر نظر بیمه مرکزی نیست

 

به گفته وی بیمه آتیه‌سازان حافظ زیر نظر بیمه مرکزی نیست و تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد.

 

کروکی برخط به زودی راه‌اندازی می‌شود

 

استادهاشمی با بیان اینکه بیمه شخص ثالث از سال ۹۵ به بعد نیاز به بازنگری دارد، اظهار کرد: صنعت بیمه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در کروکی برخط هزینه کرده است و تلاش می‌کنیم بتوانیم تا ۱۳ آذر کروکی برخط را رونمایی کنیم تا مردم از خدمات این کار استفاده کنند.

ارسال دیدگاه شما